لیست اختراعات پيمان سنندجي
در فيلتر هاي هواي كنوني از كاغذ فيلتر استفاده مي شود. كاغذ فيلتر داراي معايب زيادي است. اين كاغذها قابل شستشو نيستند. شستشوي اينگونه فيلترها باعث خراب شدن كاغذ فيلتر مي شود. همچنين منافذ اين كاغذها نامنظم بوده و كارايي كمي در جذب گرد وغبار دارند. از طرفي هر چند وقت بايد اينگونه فيلتر ها را تعويض نمود كه در موتورهاي ديزلي جديد و اتوبوس ها و كاميون هاي جديد هزينه بسيار سنگيني دارد. در فيلتر جديد سعي گرديده است تمامي اين معايب برطرف گردد به طوري كه باعث كاهش تمام هزينه ها از جمله هزينه تعويض فيلتر و نيز هزينه استهلاك موتور شود. بدين ترتيب گامي مهم در صرفه جويي اقتصادي خواهد بود. بدون فيلتر هواي مناسب مقادير بسيار زيادي از ذرات آلاينده، قادرند اجزاي مهم موتور مانند: سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ ها ي پيستون و بدنه داخلي سيلندر را شديدا دچار سايش و فرسايش نمايند. ذرات متفاوت با اشكال و اندازه هاي متفاوت مثل ماسه، گرد وغبار، دوده، گرده، رطوبت و.... در هواي ورودي به موتور وجود دارد كه در صورت عدم جلوگيري از ورود آن ها به موتور باعث بروز صدمات جدي به موتور مي گردند، فيلتر هاي هوا از ورود اين ذرات به داخل موتور جلوگيري كرده و باعث احتراق مناسب و حفاظت از موتور مي گردد. متاسفانه در بررسي انجام شده توسط ميكروسكوپ الكتروني در بررسي منافذ موجود در كاغذ فيلتر هاي هواي موجود و مورد استفاده در شركت هاي اتوبوسراني مشاهده گرديد سايز منافذ اين فيلتر ها بسيار نامنظم و اغلب بزرگ هستند و مي تواند ذرات معلق در هوا را وارد موتور سازد. در شكل زير اين منافذ نشان داده شده اند. شكل فوق از نمونه كاغذ يك فيلتر هواي اتوبوس ساخت شركت بهران فيلتر مي باشد. اندازه منافذ بالاي كاغذ فيلترهاي موجود در بازار باعث ورود شديد گردو غبار به موتور مي گردد. در فيلتر هواي جديد سعي شد منافذ با اندازه هاي بسيار منظم و ظريف باشند. بدين ترتيب از ورود گرد و غبار در طيف وسيعي از اندازه به موتور جلوگيري خواهد كرد و از آسيب به موتور پيشگيري خواهد نمود. در فيلتر هاي كاغذي مجود به علت گرفتگي شديد منافذ، هوادهي فيلتر افت مي كند. به علت گران بودن فيلتر هواي موتورهاي ديزلي مانند اتوبوس و كاميون از فشار باد براي تميز كردن فيلترها استفاده مي شود. اما اين روش نمي تواند روش موثري براي تميز كردن فيلتر ها باشد. در فيلتر جديد به علت استفاده از مواد مقاوم در برابر آب از روش شستشو براي تميز كردن استفاده مي شود كه روشي كارا براي تميز كردن فيلتر و در نتيجه كاهش مصرف سوخت مي باشد. همچنين به علت مادام العمر بودن اين نوع فيلتر نيازي به هزينه هاي ميليوني يك سازمان براي تعويض فيلترهاي هوا نخواهد بود. گرفتگي فيلترهاي هواي موجود از گردوغبار و روش رايج و نامناسب بادگيري فيلتر باعث كاهش هوادهي فيلتر خواهد شد. اين كاهش هوادهي افزايش مصرف سوخت را به علت اتلاف نيروي موتور و نيز سوختن ناقص در موتور به همراه خواهد داشت. قابل شستشو بودن فيلتر هوا مي تواند گرد و غبار موجود بر روي منافذ را به شدت كاهش دهد و روش مناسبي براي تميز كردن فيلتر مي باشد. اين روش باعث كاهش مصرف سوخت و در نتيجه اقدامي مهم در جهت كاهش آلودگي هواي شهر خواهد بود. مزاياي اختراع فوق: 1- يكنواختي منافذ جهت افزايش راندمان فيلتر. 2- منافذ بسيار ريز جهت جلوگيري از ورود طيف وسيعي از گردو غبار به موتور. 3- قابل شستشو بودن فيلتر. 4- مادام العمر بودن فيلتر. 5- كاهش هزينه هاي شركت هاي حمل و نقل. 6- كاهش مصرف سوخت. 7- افزايش عمر موتور. 8- توجيه اقتصادي و قيمت مقرون به صرفه. 9- كاهش آلودگي هوا. 10- كاهش هزينه هاي تعميرات اساسي موتور. 11- كاربرد صنعتي و اشتغال زايي. اين فيلتر جديد كه قابل شستشو و مادام العمر مي باشد مي تواند در انواع موتورهاي ديزلي ماشين آلات، كشتي ها، قطار ها و ... براي كاهش مواردي همچون مصرف سوخت و آلودگي هوا، هزينه هاي تعويض فيلتر، استهلاك موتور استفاده گردد. اين فيلتر قابل شستشو بوده و علاوه بر راندمان بالا در جذب گرد و غبار مادام العمر مي باشد و نيازي به صرف هزينه براي تعويض آن نيست.
آتروفي عضله به معني لاغر و ضعيف شدن عضله است. آتروفي عضله مي تواند به دنبال كاهش جريان خون به عضله و يا فلج شدن اعصاب حركتي عضله و يا استفاده نكردن طولانيمدت از عضله ايجاد شود. هنگامي كه تعداد معيني از سلول هاي يك عضو گرفتار شوند، كل عضو يا بافت كوچك مي شود و آتروفي رخ مي دهد، بر اين مطلب بايد تأكيد شود كه اگر چه ممكن است عملكرد سلول هاي آتروفيك كاهش يابد اما اين سلول ها، سلول هاي مرده نيستند. آتروفي ناشي از كاهش ساخت و افزايش تخريب پروتئين در سلول است. ساخت پروتئين به علت كاهش فعاليت متابوليك كاهش مي يابد. در بيشتر افراد، آتروفي عضلاني به دليل استفاده ناكافي از عضلات رخ مي دهد. با توجه به شيوع بالاي آتروفي پاي چپ در رانندگان، مشخص گرديده است كه علت عمده اين مشكل به عدم تحرك پاي چپ در هنگام رانندگي بر مي گردد. استفاده از اتوبوس گيربكس اتوماتيك باعث درد در پاي چپ و در دراز مدت مي گردد. در اتوبوس گيربكس اتوماتيك راننده با استفاده از پاي راست به گاز و ترمز فشار مي آورد و پاي چپ ثابت و بدون حركت است. اين ثبات و عدم تحرك باعث تحليل و آتروفي عضلات در پاي چپ رانندگان مي شود. تا كنون وسيله اي كه بتواند در حين آنكه فرد برروي صندلي راننده نشسته و به رانندگي مشغول است، و در عين حال بتواند باعث حركت پاي چپ شود و به نوعي ورزشي را براي پاي چپ كه ثابت است فراهم نمايد ساخته نشده است. لذا انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه حائز اهميت بسيار است. وسيله طراحي شده با تغييرات جزئي مي تواند مشكل را از بين ببرد. اين وسيله به صورت پدالي هست كه در زير پاي چپ راننده قراي مي گيرد و راننده با فشار آن مي تواند درب ها را باز نمايد. علت منتقل كردن باز كردن درب ها به زير پاي چپ وادار كردن راننده به حركت در پاي چپ مي باشد.
رانندگان وسايل نقليه سنگين از جمله افرادي هستند كه به علت نشستن طولاني مدت بر روي صندلي در معرض خطر ابتلا به كمردرد هستند. مطالعات انجام شده بر روي اين رانندگان نشان داده اند بيش از 74 درصد رانندگان از كمردرد رنج مي برند. افرادي كه به رانندگي اشتغال دارند و يا مدت طولاني پشت فرمان مي نشينند بايد گودي كمر و گردن خود را با قرار دادن بالشي پر كنند. مطالعات نشان داده اند گودي كمر و گردن منجر به درد هاي مفاصل و همچنين كمردردهاي شديد در رانندگان مي شود. با توجه به اهميت مطالب فوق، هدف از اين مطالعه ساخت يك نوع جديد از روكش ارگونوميك صندلي مي باشد كه بتواند بر روي انواع صندلي قرار گيرد. اين پد از طريق ايجاد شكل متناسب با ستون فقرات راننده و در پي آن پر كردن گودي كمر و گردن و نيز ساير عوامل ارگونوميك موثر بر راحتي راننده، باعث راحتي بيشتر رانندگان مي شود و بدين ترتيب از خطر ابتلا به اختلالات اسكلتي – عضلاني و نيز كمردرد در رانندگان پيشگيري مي نمايد. با توجه به شيوع بالاي كمردرد در رانندگان مشخص گرديده است كه علت عمده اين مشكل به نامناسب بودن صندلي هاي موجود در وسايل نقليه بر مي گردد. اگر چه صندلي هايي با امكان ماساژ راننده و افراد نشسته كار وجود دارد اما به علت گراني اينگونه صندلي ها مورد استفاده قرار نگرفته است. از آنجا كه رعايت اصول ارگونومي سهم مهمي در پيشگيري از اختلالات اسكلتي عضلاني و كمردرد دارد، در اين مطالعه نوعي روكش ارگونوميك صندلي طراحي شده است كه بدون ايجاد مشكل در كار افراد مي تواند باعث كاهش اختلالات اسكلتي عضلاني و كمردرد گردد.
موارد یافت شده: 3